Edukacja
Koncepcja pracy
Źródła opracowania koncepcji :
Podstawą opracowania koncepcji są wymagania wobec przedszkoli ustalone w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym, a także potrzeby
i możliwości dzieci oraz oczekiwania środowiska lokalnego.
MISJA PRZEDSZKOLA
„ Chcemy wychowywać dziecko akceptujące siebie i innych, świadome swoich praw i obowiązków, odpowiedzialne za swoje czyny; gotowe do szukania coraz to nowych rozwiązań oraz radzące sobie z trudnościami; dziecko pełne empatii, wrażliwe i otwarte na potrzeby innych; szanujące ludzi i świat przyrody”.
Nasze przedszkole pełni w równym stopniu funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniamy dzieciom podmiotowe i indywidualne traktowanie, możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Prowadzimy innowację pedagogiczną, wykorzystując koncepcję planu daltońskiego do stymulowania rozwoju odpowiedzialności, samodzielności i współpracy u dzieci w wieku przedszkolnym.
Pełni także funkcje doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Promuje zdrowie, zachowania przyjazne przyrodzie, a także rozwija aktywność poznawczą.
Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Nasze hasło to :
„Dobro dziecka najwyższą wartością”
Warunki dla realizacji procesów wspomagania i edukacji dzieci
Przedszkole składa się z 4 sal , zaplecza kuchennego i administracyjnego. Sale są przestronne, kolorowe i dobrze wyposażone w środki, które pozwalają na realizację przyjętych programów i projektów edukacyjnych.
Priorytetem jest tworzenie bezpiecznych warunków zabawy i nauki dla dzieci.
Ogród przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego. Celem doskonalenia jest poszerzenie kompetencji nauczycieli oraz inspirowanie do nowatorstwa pedagogicznego a całość obszaru koordynuje Lider WDN. Nauczyciele wspierają się wzajemnie w procesie planowania, realizacji i doskonalenia procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.
Istotnym czynnikiem, który sprzyja twórczemu podejściu do pracy są relacje interpersonalne miedzy pracownikami, w tym także pomiędzy dyrektorem a resztą zespołu. Dlatego aspekt ten w pracy przedszkola jest przedmiotem monitorowania i systematycznego doskonalenia. Realizacja zadań w przedszkolu odbywa się w zespołach. Zespoły zadaniowe działają w obszarze wychowania, edukacji, promocji, ewaluacji
i inne w miarę potrzeb.
Przedszkole ma opracowany wewnętrzny system czytelnych regulaminów i procedur, w tym zasady i regulaminy dotyczące bezpiecznych zabaw a także Kodeks przedszkolaka ora skuteczny system nagród i kar mobilizujący dzieci do przyjaznych i bezpiecznych zachowań.
Istota procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
Przedszkole wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego dziecka, rozwija predyspozycje i talenty. Dostarcza wiedzy i kształtuje umiejętności niezbędne w szkole.
Cele strategiczne:
Przedszkole:
- Podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w odkrywaniu samego siebie i innych;
- Dostarcza wiedzy i kształci kompetencje zawarte w podstawie programowej, z możliwością poszerzenia tego zakresu odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
- Wprowadza dzieci w świat wartości uniwersalnych;
- Integruje oddziaływania wychowawcze rodziców i nauczycieli ;
- Stwarza atmosferę akceptacji, wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa, w której dziecko bawi się, uczy, nabywa umiejętności;
- Kształtuje i rozwija postawy twórcze swoich wychowanków;
- Uczy tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka i jego kultury;
- Wychowuje dziecko aktywne, wrażliwe, samodzielne, radzące sobie z problemami, odpowiedzialne i uspołecznione
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych;
- Monitoruje i doskonali procesy wspomagania i edukacji dzieci i ich efekty;
- Promuje swoją działalność;
Przedszkole przede wszystkim uznaje prawo dzieci do zabawy jako podstawowej formy aktywności. Dzieci nabywają wiedzę o otaczającym środowisku społeczno- kulturowym i przyrodniczym. Przedszkole prowadzi także wczesną edukację wielokulturową oraz przygotowuje do nauki języka nowożytnego. Praktyczne umiejętności dzieci nabywają w toku zabawy i za pomocą metod dostosowanych do wieku i możliwości.
Katalog metod obejmuje:
- Metody czynne np. samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
- Metody słowne np. wiersze, opowiadania, rozmowy, zagadki
- Metody percepcyjne np. obserwacje, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki ( dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne)
Aby zrealizować założone cele, wykorzystujemy również nowatorskie toki metodyczne.
Do metod tych należą m.in.:
- Czynnościowe nauczanie matematyki,
- Ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
- Twórcze metody aktywności ruchowej r. Labana, opowieść ruchowa;
- Pedagogika zabawy Klauza,
- Kinezjologia edukacyjna Denissona,
- Relaksacja,
- Mandala
- Bajkoterapia,
- Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak – elementy
- System edukacji przez ruch D. Dziamskiej
- Metody aktywizujące
Rada pedagogiczna ciągle poszukuje ciekawych i skutecznych rozwiązań metodycznych i organizacyjnych w zakresie pracy z dzieckiem.
Ważnym aspektem pracy kadry pedagogicznej jest wdrażanie do troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu przyrodniczym. Przedszkole tworzy warunki do rozwoju kreatywności oraz zaspokajania ciekawości dziecka w różnych płaszczyznach jego aktywności. Podejmuje działania na rzecz kształtowania poczucia wartości własnej dziecka, dostrzegania swoich mocnych stron i zachęca do pokonywania trudności i ograniczeń.
Katalog wartości poznawanych przez dzieci w przedszkolu obejmuje piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kształtowanie tożsamości dziecka opiera na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionu i narodu. Dostarczanie wiedzy o innych kulturach będzie fragmentaryczne i powiązane z treściami bliskimi dziecku. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka organizowany jest tak, aby świat dziecku nieznany powiązać w zrozumiały sposób, z miejscem i środowiskiem , w który żyje, np. przy okazji świąt dowiedzą się o tradycjach nie tylko własnego narodu czy regionu, ale także w odległych krajach, będą słuchać polskich bajek i legend oraz bajek pochodzących z odległych zakątków świata.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych.
Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci i pokonywaniu trudności wychowawczych i edukacyjnych dzieci.
Wśród form współpracy znajdują się m.in. kontakty indywidualne, zebrania grupowe, uroczystości przedszkolne, festyny rodzinne, zajęcia warsztatowe.
Rodzice dzieci mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączyć się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki i inne aspekty pracy przedszkola, w tym organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka doskonali formy tej współpracy
Jedną z form uzgodnień i konsultacji z rodzicami jest „ kontrakt wzajemnych oczekiwań”. Propozycje rodziców są szczegółowo analizowane i w miarę możliwości uwzględniane.
Przedszkole współpracuje ze szkołą, w celu ułatwienia przekroczenia progu szkolnego oraz monitorowania losów absolwentów i lepsze przygotowanie dzieci kończących przedszkole do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych.
Przedszkole współpracuje z licznymi instytucjami lokalnymi oraz działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiada na jego porzeby np. poprzez udział w akcjach charytatywnych.
Tradycje przedszkola
Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne.
Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, także potrzebami środowiskowymi i obejmuje m.in.:
- Pasowanie na przedszkolaka
- Powitanie Jesieni
- Dzień Chłopaka
- Andrzejki
- Spotkanie z Mikołajem
- Wigilia przedszkolna
- Biesiada z Babcią i Dziadkiem
- Bal Karnawałowy
- Wielkanocny Zajączek
- Święto dziewczynek
- Święto Rodziny
- Obchody Dnia Dziecka
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
Przez cały rok w przedszkolu organizowane są:
- Spektakle teatralne
- Koncerty muzyczne
- Wizyty ekspertów
Efekty procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
Koncepcja jest uwarunkowana na rozwój dzieci.
Sylwetka absolwenta przedszkola
- posiada wiedzę i umiejętności określone w postawie programowej,
- jest samodzielny, aktywny ruchowo,
- troszczy się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
- ma świadomość własnej tożsamości,
- ma pozytywny obraz samego siebie,
- kulturalny i wrażliwy estetycznie,
- śmiało wyraża swoje opinie,
- prezentuje aktywność i ciekawość poznawczą i twórczą,
- w zrozumiały sposób komunikuje się z innymi,
- przestrzega zasad współżycia w grupie,
- jest otwarty na potrzeby innych ludzi,
- akceptuje odmienność kulturową innych,
- ma twórcze podejście do zadań i problemów,
- wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego,
- Ma poczucie bycia Polakiem
Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Priorytety na lata 2021/22- 2022/23
1.Dostosowanie pracy przedszkola do zmian w podstawie programowej, w tym wdrożenie wczesnej edukacji wielokulturowej.
2. Dostosowanie pracy zespołowej.
3.Wypracowanie nowatorskich rozwiązań – innowacje pedagogiczne.
4. Doskonalenie systemu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym sposobów radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.
5. Usprawnienie sposobu indywidualizacji oddziaływań.
6. Wspieranie kreatywności wychowanków.
7. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci.
8. Unowocześnienie wspomagania wewnętrznego nauczycieli.